CURRICULUM VITAE  J.H. SANDERS

 

 

persoonsgegevens  
namen:
Sanders, Johannes Hendrikus (Jan)
geboortedatum: 19 augustus 1953
adres: Patrijzenhof  80,  3755 ET Eemnes
burgerlijke staat gehuwd;  twee afgestudeerde kinderen
telefoon: 035-5316079 en 06-15074933
email-adres: jan.sanders@dutch.nl
   
opleiding
 
middelbare school: H.B.S.b  (diploma: Uithoorn, 1970)
studie:                                    Politicologie, hoofdrichting bestuurskunde  (bul: Amsterdam, VU, 1978)
vervolgopleiding:     H.B.A., Hoger Bestuursambtenaar  (diploma: Utrecht, Bestuursacademie, 1981)
cursussen:   o.m. diverse managementleergangen en –trainingen  (Twynstra Gudde e.a.)
   
   
ervaring                               1)   als gemeenteambtenaar
   
gemeente Bussum: maart 1978 - juni 1982;
   
  Eerste jaar juridisch medewerker bouwzaken.
Daarna beleidsmedewerker ruimtelijke ordening; ondermeer ook: secretaris stuurgroep energie-be­spa­ring en ambtelijk vertegenwoordiger Bussum in gewest Gooi & Vecht­streek.
   
gemeente Almere: juli 1982 - mei 1992;
   
  Tot "gemeentewording" Almere per 1 januari 1984 als planologisch beleidsmedewerker van rechtsvoorganger Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders vooral belast met ontwikkeling ruimtelijke ordeningsmethodiek naar gemeentelijk model.

Vervolgens hoofd bureau ruimtelijke ordening van stafafdeling stadsontwikkeling; daarbij ondermeer initiator nieuwe type bestemmingsplan, voorzitter diverse werkgroepen, en secretaris stuurgroep RO.

Vanaf half 1989 hoofd stafafdeling SO (RO, Verkeer en Secretariaat, samen 8 à 10 medewerkers). Ondermeer: vertegenwoordiger Lelystad en Almere in Provinciale Planologische Commissie, gemeentelijk coördinator streekplanzaken, en secretaris raadscommissie RO.
   
   
ervaring
2)   bij bedrijfsleven
   
Grontmij:                              mei 1992 - augustus 2000
   
  Verantwoordelijk voor de opbouw van een planologisch-juridische discipli­ne bij het ingenieursbureau Grontmij, aanvankelijk onder de naam van "trekker oriëntatie stedelijke ontwikke­ling" (met in 1992 vier planolo­gische mede­werkers) en later - sinds 1 januari 1996 - onder de naam van "hoofd planolo­gie & recht" (met uiteindelijk, bij mijn vertrek, 23 mede­werkers, van een vooral planologische of juridische achtergrond).

Hoofd Productgroep Planologie van Projectbureau Betuweroute van Grontmij-de Weger VoF: overall-projectmangement ruimtelijke ordeningsop­drachten bij dit eerste landelijke project onder het regime van de Tracéwet; "architect Tracébesluit Betuweroute"; raadgever V&W, VROM, Rijkswaterstaat en Landsadvocaat.
Projectleider diverse grotere opdrachten, waaronder "Inhaalslag bestem­mingsplannen Haarlemmermeer", "Planologie en Vergunningen GSM/ PTT"; "Evaluatie beleidslijn ruimte voor de rivier".

Als hoofd Planologie & Recht (naast algemeen organisatorische en persone­le taken) in het bijzonder ook verantwoordelijk voor productontwikkeling en voor acquisitie en accountmanagement.
   
   
ervaring 3)  als zelfstandig  interim-manager (Sanders Interim Management & Advies)
   
gemeente Aalsmeer
augustus 2000 - juli 2001
  Hoofd afdeling ruimtelijke ontwikkeling (12 medewerkers); belast met operationele, dagelijkse leiding van de afdeling; daarnaast verantwoordelijk voor vormgeven en doorvoeren verbeteracties bij de afdeling, vooral gericht op meer bedrijfsmatige en meer projectmatige werkwijze.
   
gemeente Aalsmeer
augustus 2001 - februari 2002
  Directeur Ruimte en Financiën; lid tweehoofdige directie (naast gemeentesecretaris); eindverantwoordelijk voor vijf afdelingen 'harde sector' (samen ± 75 medewerkers). Gemeentelijk opdrachtgever bouwprojecten; voorzitter werkgroep organisatieontwikkeling.
   
gemeente Lingewaal
februari 2002 - juni 2002
  Hoofd Ruimte, met drie bureaus Algemeen Juridische Zaken (AJZ), Bouwtoezicht en Milieu (BWM) en Civiele Werken (CIW), - in  totaal ruim 30 medewerkers.  Verantwoordelijk voor continuïteit in functioneren en resultaten sector Ruimte. Belast met bijzondere bouw- en infrastructuurprojecten (oa. samenhangend met Betuweroute-problematiek), en met diverse organisatorische opdrachten (P&C-cyclus, dualisering, projectmatig werken, enz.).     
   
gemeente IJsselstein          
maart 2002 - november 2002
  Projectleider Strategische Projecten Stadsontwikkeling (1 of 2 dagen per week); oa. 'trekker' van Structuurvisie IJsselstein,  Jachthaven Marnemoende, en Inhaalslag Bestemmingsplannen.
   
gemeente Hoogeveen       
juli 2002 -  november 2002
  Directeur openbare werken en milieu met in totaal ongeveer 140 medewerkers. Naast operationele taken, ook belast met doorstart van proces van organisatieontwikkeling, met name gericht op grotere organisatorische en financiële bedrijfsmatigheid. 
   
gem. Weststellingwerf
november 2002 - mei 2004
  Hoofd afdeling Leefomgeving (aanvankelijk Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu) met 28 medewerkers. Drie bijzondere aandachtsgebieden betreffen reorganisatie afdelingen VROM en Gemeentewerken (“organisatiekanteling”), invoering projectmatig werken, en opzet handhavingorganisatie bouwregelgeving.
   
waterschap AGV 
juni 2004 - juli 2005
  Hoofd Waterkeringen DWR (Dienst Waterbeheer en Rioleringen, gezamenlijke dochter gem. Amsterdam en Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht), met 12 medewerkers.
Verantwoordelijk voor versnelling programma van dijkverbeteringstrajecten. Daarnaast belast met diverse organisatieaanpassingen en met introductie projectmatig werken.
   
gemeente Veldhoven
november 2005 - december 2006
  Hoofd Stadsontwikkeling, met ca. 20 medewerkers. Naast operationele taken mede belast met ontwikkeling en implementatie projectmanagement en met aandeel in voorbereiding gemeente-brede nieuwe organisatieopzet per 1 januari 2007.
   
gemeente Wijdemeren februari 2007 – mei/juni 2007
  Hoofd Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling, met ca. 35 medewerkers. Algemene leiding, plus diverse veranderopdrachten, waaronder invoering Omgevingsvergunning en “doorstart” Projectmatig Werken.
   
Risconsultancy                   
september 2007 – juni 2008
  Ontwikkeling implementatietraject Projectmatig Werken voor lagere overheden.
   
Gemeente Deventer
oktober 2008 – oktober 2009
  Teammanager Gebiedsontwikkeling, Inrichting en Beheer, met ca. 30 medewerkers. Oa. professionalisering project- en programmamanagement en personele teamversterking.
   
   
nevenactiviteiten ondermeer:
 

docentschappen (oa. Bestuursacademie Nederland en Hogeschool Windesheim);

divers advieswerk (oa. NS-RIB en gemeenten Eindhoven, Gilze-Rijen en Purmerend);

voorzitter lokale afdeling PvdA.